Hotelovú atmosféru dotvára nielen dizajnový interiér, služby personálu, no najmä celková čistota priestorov, a preto celkový dojem je predovšetkým výsledkom koordinácie celého tímu z oddelenia „housekeeping“. Aká je úloha upratovania v prostredí, akým je luxusný hotel? O všetkých detailoch sme sa porozprávali s hotelovou manažérkou Veronikou Rajtárovou, ktorá v hoteli Zlatý Kľúčik pracuje tri roky.
V cestovnom ruchu sú často chyžné prehliadané či vnímané ako klasický upratovací personál. V hoteli Zlatý Kľúčik však toto pravidlo rozhodne neplatí, pretože chyžné pre nás znamenajú oveľa viac. Vnímame ich totiž ako zamestnancov, ktorí majú najpriamejší vplyv na pohodlie a spokojnosť hostí, pretože sú skutočne v prvej línii prezentácie a vnímania hotela. Ako každý hotel, rovnako aj ten náš má svoj systém, pravidlá a štandardy. Oddelenie housekeepingu tvorí tím, piatich šikovných chyžných pod vedením manažéra a zástupkyne manažéra. Poďme si už však v tejto chvíli povedať viac detailov o priebehu ich práce.
Ako začína klasický deň chyžnej v hoteli Zlatý Kľúčik?
Deň hotelovej chyžnej začína upratovaním verejných priestorov hotela, ako je recepcia, lobby bar, kde prebieha utieranie prachu, pavučín, vysávanie kobercov, umývanie podlahy, leštenie skiel, zrkadiel a všetkých lesklých povrchov. Veľmi dôležitá je nielen ranná, ale aj celodenná pravidelná dezinfekcia sociálnych zariadení, dopĺňanie uteráčikov či mydla. V priebehu dňa sa chyžná okrem toaliet stará aj o čistotu reštaurácie alebo o upratovanie priestoru reštaurácie v čase po raňajkách.
Spadá pod Vás aj upratovanie exteriéru?
Áno, taktiež sa staráme aj o zametanie vonkajšej terasy, ale tiež o umývanie okien v pravidelných intervaloch. V neposlednom rade aj ranná úprava živých kvetov a vonkajších priestorov hotela a s tým spojené napríklad zametanie parkoviska a časti pred vstupom do hotela, keďže práve vstup vytvára prvý dojem. Následne sa chyžná presúva do wellness centra, kde prebieha dezinfekcia a leštenie opäť všetkých skiel, zrkadiel a lesklých povrchov, dezinfekcia šatní, toaliet, dopĺňanie osušiek a plachiet do skríň. Samozrejme, v šatniach nesmie chýbať ani hotelová kozmetika ako mydlá, sprchové gély, šampóny a telové mlieka. Súčasťou wellness centra je aj fitness a samoobslužná kuchynka, ktoré si taktiež vyžadujú použitie dezinfekčných prostriedkov. Než sa chyžná presunie do ubytovacej časti hotela, neodmysliteľnou súčasťou prevádzky je práčovňa, kde je jej povinnosťou pranie, sušenie, žehlenie hotelového prádla, ako sú obrusy, príručníky, pulírky pre reštauráciu či kuchyňu, zástery a iné.
Každý hotel dodržiava presne stanovené pravidlá a štandardy v rámci upratovania izieb. Aké sú tie Vaše?
Po odchode hosťa z izby automaticky prichádza na izbu chyžná. Podľa hotelových štandardov, chyžná vstupuje do izby až po zaklopaní. Presvedčí sa či je izba naozaj prázdna a začína celý upratovací proces. Odchodová izba, teda izba, z ktorej hosť odchádza po check-oute, je izba, ktorá po uprataní musí vyzerať ako nová, nepoužitá. Tento proces trvá jednej chyžnej približne 45-60 minút. V prvom kroku chyžná otvorí okno a vyprázdni odpadkové koše z izby a z kúpeľne. Vetranie, teda prebieha počas celej doby upratovania. V ďalšom kroku prezlečie posteľné prádlo, ustelie paplóny, vankúše a dekoračné prehozy. V kúpeľni prebieha dezinfekcia a leštenie toalety, odtokov, sprchového kúta, vodovodných batérií, skiel, zrkadiel a izbového riadu, ako sú poháre, šálky a podobne. Po doplnení hotelovej kozmetiky a hygienických doplnkov prichádza na rad utieranie prachu, pavučín a opäť leštenie nábytku, zrkadiel, dverí a kľučiek. Po zametaní terasy/balkónu chyžná zatvorí okno, doplní župany, papučky, dôkladne poskladá osušky a uteráky a prípadne doplní mini bar. Povysáva koberec, ďalej podľa štandardov nastaví osvetlenie a teplotu v izbe. V poslednom kroku položí na stolík živý kvietok a použije osviežovač vzduchu. V tomto štádiu však izba ešte stále nie je tak celkom pripravená, pretože v poslednom kroku prichádza housekeeping manažér, teda ja, ktorý dôkladne skontroluje čistotu izby, jej vôňu a všetky, čo i len drobné detaily, ako sú odtlačky prstov, nastavenie svetiel, závesov, napnutie plachty, spôsob uloženia jednotlivých doplnkov a mnoho ďalších detailov. Pokiaľ je izba v poriadku, označí ju v hotelovom systéme za skontrolovanú a recepcia „má zelenú“ na ubytovanie ďalšieho prichádzajúceho hosťa.
V hoteloch je rozdiel medzi klasickým upratovaním a generálnym. Čo všetko spadá práve pod generálne upratovanie?
Presne tak. Okrem bežného denného upratovania izieb sa v pravidelných intervaloch robí taktiež generálne upratovanie izieb, ako umývanie okien, pranie záclon a závesov, tepovanie čalúneného nábytku a kobercov, čistenie vetracích a klimatizačných zariadení. Rovnako prislúcha chyžnej aj časť hotela s názvom „svadobný pavilón“, teda miesto určené na svadby a oslavy. Počas svadobnej sezóny sa housekeeping rovnako stará o čistotu vonkajšej a vnútornej časti tohto priestoru, a to zametaním, vysávaním terasy, umývaním podláh a toaliet. Pred a po svadobnej sezóne prichádza na rad taktiež generálne upratovanie pavilónu ako dôkladné vyčistenie podláh, umytie okien či pranie záclon.
Napadajú vás aj ďalšie povinnosti, ktoré sme ešte nespomenuli?
Určite si chyžná musí na konci každej rannej zmeny doplniť pracovný vozík, poukladať kozmetiku, posteľné a froté prádlo, vyniesť separované odpadky. V tom čase už rannú zmenu vystrieda poobedná zmena housekeepingu. Tá pokračuje v starostlivosti o verejné priestory hotela, ale rovnako aj o „pozadie“, pod čím rozumieme výlevky a kumbály. Tie v skratke slúžia na uskladnenie všetkého, čo chyžné, prípadne aj kolegovia z iných oddelení potrebujú ku svojej práci. Musia byť vždy upratané a doplnené podľa daného zoznamu. Dôležitejšou časťou práce poobednej chyžnej je však starostlivosť o wellness. Chyžná sa stará o pohodlie hostí počas ich pobytu v Oriental Luxury Spa, udržiavaním priestoru v oblasti vírivky a sáun, stará sa o čistotu v samoobslužnej kuchynke, rovnako o čistotu a pravidelné dopĺňanie doplnkov v šatniach, ako sú osušky, plachty a kozmetika. Použité prádlo v priebehu zmeny perie, suší a žehlí. Na konci zmeny skontroluje a zväčša poupratuje SPA, ktoré sa následne dôkladne upratuje až po vychladnutí nasledujúce ráno. Wellness si však okrem bežného upratovania vyžaduje aj takzvaný „deep cleaning“, a to raz týždenne.
Ako ste si mohli prečítať, upratovanie a udržiavanie hotela predstavuje širokú škálu na seba nadväzujúcich úkonov a je nutné ich naozaj dôsledne dodržiavať. „Z tohto hľadiska je veľmi dôležité nájsť správnych ľudí, v prvom rade s pozitívnym vzťahom k čistote, ale aj so zmyslom pre detail. Pri prijímaní a školení nových zamestnancov je, preto náročné, ale zároveň veľmi dôležité naučiť týchto ľudí bezvýhradne dodržiavať stanovené štandardy a rovnako aj vedieť prijať kritiku či už od nadriadeného alebo, aj zo strany hostí. Veľkou motiváciou pre každú chyžnú by mala byť nielen finančná odmena, ale rovnako pocit z dobre vykonanej práce a v konečnom dôsledku spokojnosť vás, našich hostí. Dosiahnuť takýto výsledok je pre mňa ako housekeeping manažérku častokrát veľmi náročné, no moje trojročné pôsobenie v Hoteli Zlatý Kľúčik mi dodalo veľa skúseností a odvahy nielen v práci, ale aj v osobnom živote,“ dodáva na záver hotelová manažérka Veronika Rajtárová z hotela Zlatý Kľúčik.